Vinterbonad

Efter hovslagens besök fick Z, förutom de orinarie 4x elitbrodd, även snösulor. Av någon outgrundlig anledning har jag aldrig haft snösulor, inte på någon häst :-O
Min hovslagare sa bara: varför har ingen i Karlskoga snösulor? Ha ha, ja det kan man ju undra?

Snösula


Med extra vinterbonad hoppsadel gav vi oss ut för att testa dojjorna. En massiv upplogad snöhög forcerades ganska enkelt av mitt terrängfordon.
Vi fortsatte stigen runt udden, nere vid sjön och pulsade i snön, gav fria tyglar i den lilla backen och efter några solvalla travsteg blev det faktiskt även några galoppsprång. 


Min vinterbonade hoppsadel


Sen trav förbi ridhuset och vägen upp och över vägen. Sen red vi över vägen och travade på den lilla oplogade vägen bakom alla hus. Här är hon fortfarande spänd som en stålfjäder men jag ville ändå prova lite galopp i de branta backarna. Första backen gick ganska bra, efter den obligatoriska solvalla-traven, huvudet rakt upp och spända passage-artade steg, så blev det galopp.
Däremot i den andra backen, wow, det var sååå nära att jag ramlade av! Helt plötsligt mitt i ett galoppsprång kastar hon sig rakt åt sida. Jösses!  När jag fick ordning på grejerna igen, så stod vi  1½ m högre upp på en snötäckt berghäll! Lite otäckt var det innan vi hittade en framkomlig väg och kunde ta oss ner på vägen igen. Man vet ju lixom inte hur det ser ut under all snö och vilka stenbumlingar tex som döljer sig.

Ner kom vi iallfall och fortsatte turen. Forcerade ytterligare en snödriva innan vi tog oss över vägen och kunde trava i friskt tempo. Sen även en galopp hemåt, vägarna är verkligen perfekta att rida på nu!

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0