Anna-träning i Kristinehamn

Vi lastade in häst och packade in alla grejer i transporten och sedan bar det iväg på träning i Kristinehamn, för Anna Emanuelsson. Det var 2-dagars träningar måndag och tisdag, men pga jobb blev det bara träning på måndagskvällen, för min del.

Gruppen innan var lite försenad så Zinnia som var påklädd stod blicktstilla i skuggan och halvsov innan det blev vår tur. Jag tyckte ändå att hon kändes helt ok (inte för seg) när vi skrittade och travade fram. Jag var noga med att hon skulle gå fram för skänkeln och att rida med mjuk hand.
Efter en muntlig genomgång om vad vi gjort sen sist, så var det dags för lite gemensam framridning. Öppna, baken in, ställa ut, ställa in, minska volten osv i både trav och galopp. Vi var ordentligt varma innan det blev dags för hoppningen, men vid det laget kändes Z riktigt fin.

Vi började med att trava över 3 upphöjda cavaletti innan travbom och oxer. Sen fortsatte vi med 4 galloppbommar på böjt spår, snett igenom över en studsserie och sedan galoppbom räcke på böjt spår och lade sedan till en oxer, även den med galoppbom framför.
Sedan lade vi ihop alltihopa och lade till cavalettiserien och oxern som avslutning.

Jag fick bl.a två användbara tips med mig: att ställa lite utåt på galoppbommarna (i vänstervarvet) för att få med kroppen bättre och att galoppera på lite mera. Z är ju av naturen en flegmatisk häst och behöver lite bättre tryck i galoppen.
Fick en riktigt bra känsla när jag galopperade på lite mera och då blev hon även riktigt taggad, på köpet blev hon även mjuk och fin vänstersidan!






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0