Dömer domare dåligt?

På senaste tiden har jag hört kommentarer från olika ryttare angående vilken domare som dömer på tävling. Dessa ekipage har helt enkelt valt att strunta att åka till en specifik tävling pågrund av att 'den eller 'den' domaren dömer.
De menar att det inte är någon idé att tävla eftersom 'den domaren tycker ändå inte om mig och/eller min häst' så det är ingen idè att åka och tävla för 'man kommer ändå att få dåliga poäng'. 

Då måste jag i mitt stilla sinne undra om det verkligen stämmer?!

Man kan ju enkelt konstatera, när det arrangeras tex en konståkningstävling där 5-6 olika (proffessionella) domare dömer, så sätter de olika poäng på samma uppvisning.

Alla bedömningsporter är ju såklart inte helt objektiva, men från att poängen kan variera litegrann till att en eller flera domare skulle sätta poäng baserat på att de inte gillar häst eller ryttare låter för mig ganska långsökt?

Jag vet själv, i begynnelsen av mitt dressyrtävlande för 2-3 år sedan, att jag 'ondgjorde' mig över en domares bedämning efter att ha fått lite lägre poäng än tävlingen innan.
Jag kunde även konstaera att några ekipage, som jag själv inte tyckte red så bra fick bättre resultat än mitt, på just denna tävling.

Nu i efterhand, när jag tittar på videon från denna tävling, så kan jag ju konstatera att det inte var en bra ritt och att jag nog inte skulle ha bättre poäng än de jag fick.
Däremot, inser jag att det nog inte blir riktigt 'rätt' att jämföra sig med andra ekipage som även de hamnat i mittenskiktet, eftersom skillnaden mellan en stark 6:a och en svag 7:a är hårfin.

De bästa ekipagen, tror och hoppas jag hamnar i toppen och de sämre i botten, oavsett domare. Eller har jag fel?



Kommentarer
Postat av: Therre

Jag håller med dig!

Alla domare dömmer för det första olika, tittar på olika saker osv, osv. Det är ju inte så konstigt egentligen, de är ju inte mer än människor :P

Sen har de ju genomgått en lång domarutbildning och går på fortbildning minst en gång om året. Så man hoppas ju att de verkligen dömmer efter "vad de ser" och inte efter "vem det är". Men jag tror nog inte att någon domare bryr sig om vem det är som rider eller vilken klubb eller vilken häst denna rider på, gör domaren det ska denna isåfall inte vara domare längre...

Det är iaf min åsikt :)



Sen kan man självklart vara oense med domaren om vissa poäng, men vad ska man göra? Det är ju inte direkt på liv och död :P

2011-07-14 @ 15:47:50
URL: http://therre.bloggagratis.se
Postat av: Linda

Skönt att höra att jag inte är ensam om att 'tro' på systemet :-)



Då bestämmer vin helt enkelt att domarna bedömmer efter "vad de ser" och inte efter "vem det är"!



2011-07-15 @ 14:36:44
Postat av: Therre

Tycker jag låter som en bra överenskommelse :D

2011-07-16 @ 12:35:41
URL: http://therre.bloggagratis.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0