Fredagsbete

I fredags fick Caspian åka iväg på bete. Betet är i stort sett slut i stallet och jag har börjat tillskottsfodra hö. 
Caspian som fortfarande växer behöver mera protein och när jag fick en förfrågan från en kompis som också behövde bete till sin häst, så tvekade jag inte att köra iväg Caspian.   

Caspian gick i stort sett direkt in i transporten när jag mutade med kraftfoder och sedan stod han snällt och mimsade på sitt kraftfoder när vi stängde baklämmen. Än så länge åker han fastbunden, men utan mellanvägg.

Sen stod han snällt hela resan ner till min pappa, där vi lastade ur.
Det var första gången han fick backa ur transporten, i våras när vi åkte var han fortfrande liten nog att kunna vända sig inne i transporten.
Sen gick han obekymrat först vägen ner till hagen. Väl inne i hagen släppte vi båda hästarna samtidigt och de gick direkt fram till varandra och nosade på varandra utan att ens skrika. Men så är Caspians nya kompis Flurre en 19-årig gentleman som antagligen inte tyckte att en liten pojkspoling på 2 år är så mycket att hänga upp sig på :-)

Sen gick vi ett varv runt hela hagen, för att kolla stängslet. Vi fick vada i gräs upp till midjan och eftersom betet dessutom är ca 3,5 ha stort, så lär de ha att göra ett bra tag! 

När vi gick iväg för att ta en fika, så blev det fart på Caspian, han undrade nog varför han blev lämnad 'själv' med en främmande häst i världens störstra hage. Han skrek och gnäggade och drog flera repor i full fart, vi kunde höra hur de dundrade omkring. Men efter en stund lugnade de ner sig och när vi tillslut åkte därifrån var allt lugnt.


 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0