Hoppträningen i efterhand

I torsdags åkte jag och hopptränade, lite oplanerat, eftersom vi ursprungligen hade tänkt åka till Västkiusten. Men eftersom vädret såg ut att bli ganska mediokert så beslöt vi att skjuta lite på trippen dit. 

Framridningen blev inte bra, jag försökte att göra samma jobb som dagen innan, dvs att få henne alert för skänkeln och om hon inte svarade direkt så la jag till spöet. Jag fick inte alls en reaktion och effekt som jag eftersträvade, istället blev hon seg och okänslig. Jag tror att hon helt enkelt spände sig och blev stressad av att jag gick blev lite irriterad och gick på henne.
Galopperade på ganska ordentligt och det fick jag iallfall lite bjudning av.

Vi började att hoppa fram snett igenom på ett litet räcke, för att sen övergå till ett räcke på diagonalen och vidare på en liten oxer på långsidan och sedan vidare på volten. Det var en jättebra övning eftersom jag kunde galoppera på lite och få lite 'framåläge'. Vi gjorde samma sak på nedre delen av volten och i andra varvet.
Som Niklas sa så 'när det blir bra' så blir det riktigt bra', och jag hade också stundtals en bra känsla, men det är riktigt jobbigt att få henne att galoppera bärigt i vänster varv.

När det sen var dags att hoppa en bana på 8-9 språng, där vi använde samma övning men lade till några hinder, så fick jag en RIKTIGT bra känsla. Genom att bara använda galoppen så kunde jag styra runt ganska enkelt i ett jämt och bra tempo.
Till andra avarvet hade vi kallnat till lite och tyvärr missade jag att väcka igång henne ordentligt innan det blev vår tur, men när jag lade till spöet över ett av de första hindren, så fick jag äntligen lite tryck i galoppen och då blev det kanske lite mera 'av och på', men det känns mer som detaljer, för när galoppen är sådär så är det återigen KUL att hoppa!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0