Segersjö-tävlingen

Odensbackens ridklubb använde Segersjö som tävlingsplats.
Framridningsmöjligheterna var toppen, ett gigantiskt gärde och mitt på fanns dressyrstaket uppsatta på 20 x 40.
Där var det väldigt ojämt, men som sagt eftersom gärdet var så stort var det inga problem att hitta plant och bra underlag.
Arrangören rekomenderade gräsbrodd, så Z gick med två brodd i varje fot och halkade inte en enda gång.

Tyvärr hade jag sett fel på starttiden, eller så blev den ändrad för jag startade 15:05 istället för 15:15 som jag trodde. Det gjorde att framridningen till LC (återigen) blev för kort.

Jag hade ingen bra känsla alls i det första programmet, det kändes KATAROF! Z var seg och ej ärligt på hjälpen.
Dessutom red jag fel väg och missade en volt och hade några småmissar, bl.a galoppinslag i första travolten. Trots det fick vi hela 177p och 65,56%. Otroligt! Jag låg 3:a efter min start men blev tillslut nerpetad till en 5:e plats.

Domarens kommentar: En blandad uppvisning med många förtjänster. speciellt en bärig trav med bra påskjut. Föll dock isär imellanåt så man saknade ett riktigt jämt flyt.

Bl.a fick vi 8:a på en uppridning och mellantraven.

Till LB:1 hade jag bättre tid och fick igenom det jag ville på framridningen, bl.a fick jag Z bättre framme för skänkeln och hon var SUPERFIN programet igenom. Helt klart en av våra bästa ritter.
Men domaren verkade inte riktigt hålla med utan satte oss på 'bara' 63,10% (177p) vilket återigen lade oss på en 3:e plats efter min ritt. 
Allt efter vad klassen fortskred så visade det sig att domaren nog (?) låg lite lågt, för detta höll i sig och räckte till placering och vi delade 5:e placeringen med segraren i LC:1 ;- )

Domarens kommentar: Fin uppvisning på trevlig häst.

Domaren var även prisutdelare och tog sig tid att ge mig lite tips om vad jag borde ta hjälp att träna på, vilket var lite kul!

Sammantaget så kan jag konstatera att det inte är alltid 'känslan' i en ritt överenstämmer med vad domarna ser, men att Z skötte sig jättebra och att det var en trevlig tävlingsarrangör och jättefina priser. 





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0