Torsdagens ridning

För att variera underlaget lite, så skrittade vi ner till ridbanan. Z brukar kunna vara VÄLDIGT spänd där och det i kombination med mycket energi, har ibland gjort det lite svårt att få bl.a galoppjobbet att fungera där.
(Där får jag för att jag tjatar om hur seg hon är hela tiden :-)  )

I går var hon helt rätt tempererad, eller rättare sagt, hon var mer loss och därmed mer lydig och det gjorde det enklare att parera henne när hon såg något otäckt.
Jag började återigen jobba mycket i skritten, för det har jag mycket hjälp av när jag sen lägger i en högre växel. Det var dags för galoppjobb, så jag travade inte speciellt länge innan jag fattade galopp.

Galoppen var från början mycket mer i uppförsbacke, än om jag jämför med onsdagens pass. Vi jobbade på med rakriktning på 4-kanten och lade en volt per kortsida/långsida. När detta funkade lade jag även in lite längningar.
Sen gick vi över i vänstervarvet och gjorde samma sak. Jag fick vara ganska tuff på henne, men tillslut svarade hon bra fram för skänkeln och det är det som är nyckeln till att även vänstersidan ska fungera.

Som avslutning red jag igenom LC:1-programmet och det kändes helt ok. Framför allt så känns hon mycket stadigare och jämnare i formen. Till skillnad från när vi gjorde våra starter 2009 och 2010 så kan jag nu även känna att hon faktiskt är 'klar' för dressyrtävlingar.
Hon har en helt annan styrka och orkar nu med mellangångarterna och 10-15m volter i galopp.

Däremot borde piloten helt klart förbättra sin sits ;-)


Kommentarer
Postat av: carolina - Stall Assla

är du pilot? :o

2011-07-16 @ 14:41:12
URL: http://asslatjejerna.blogg.se/
Postat av: Märi

Lycka till på tävlingen !! :)

2011-07-17 @ 13:15:56
URL: http://mariboman.blogg.se/
Postat av: Linda

Japp, ryttaren dvs jag är piloten :-D

2011-07-18 @ 20:56:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0