Återhämtning

Som jag skrivit i tidigare inlägg så är jag inte så mycket för att planera dag för dag, exakt hur jag ska rida. Däremot har jag ett 'grundschema' jag brukar följa.

Zinnia har tex alltid minst 1 vilodag/vecka. Dels för min egens skull men även för att jag tycker det är viktigt med återhämtning.

Efter 3 dagars ridning lägger jag in antingen en vilodag eller ett skrittpass och minst 1 pass per vecka ska bestå av uteridning (gärna mer).

Utöver det så tränar jag dressyr varannan vecka och hoppning varannan vecka.

Dagen efter träning/tävling blir det i princip alltid ett skritt pass.

Zinnia har visserligen hunnit bli 7 år, men jag har även i åtanke att hon trots allt inte är riden i så många år. Tex blev hon inriden på våren som 4-åring (dvs 1-1½ år senare än brukligt) och dessutom 'försvann' i stort sett hela förra året pga alla skador hon drog på sig (balltramp, överben osv)

Så egentligen är hon bara riden i ca 2½ år, vilket i teorin motsvarar en 5-åring.
Givetvis kan man inte heller vila hästen i form, och som jag läste att Kyra sagt nån gång: 'Dina konkurrenter tränar 365 dagar om året' ;-)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0