Dressyrnördar

Återigen blåste det halvstorm när Z och jag styrde kosan mot gräsbanan för ett dressyrpass. Vilka dressyrnördar vi blivit :-)

Planen var att få henne lösgjord och sedan eventuellt rida igenom LC:1 inför tävlingen på söndag. Det är ju alltid bra att få känna på programmet minst en gång innan start ;-)

Det var en väldigt pigg Zinnia som forsade fram på gräsbanan! Hon var tom springig, inledningsvis, och jag fick koncentrera mig på att få henne 'bort från handen' större delen av passet. Hon har ju även väldigt lätt för att komma upp för högt i nacken och därmed bli för hög i formen och då använder hon inte heller ryggen på ett bra sätt. Så jag försökte som vanligt rida henne så djup och rund som det bara gick.

Travade även lite skänkelvikningar och de gick faktiskt riktigt skapligt, tom i vänster varv. Även denna gång blev det mest travjobb, och när vi sen kom till galoppen, så kunde jag känna att jag lagt lite för lite jobb i galopp, de sista passen. Speciellt i vänster varv blev hon ganska 'hackig' och platt.
För att det inte skulle bli ett maratonpass, så blev det inte så många varv i galopp, innan jag istället red igenom programmet. Det kändes faktisk helt ok!
Det som bl.a blivit bättre, de senaste månaderna och med Johans hjälp är övergångarna skritt-trav-skritt och så givetvis att jag kan rida henne med en bättre ställning i vänstersidan.

Ikväll är det dags för hoppträning Valåsen och då får jag chans att jobba lite mer på galoppen!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0