Paradiset

Torsdagen blev en vilodag för Z. Ändå var jag i stallet två gånger :-D Första gången vid lunchtid, då vi hade besök av hovslagaren som skodde Zinnia och raspade Caspian.

Vi konstaterade då, när Caspian stod på gången att han  dragit iväg och blivit rejält mycket högre bak -> ny växtperiod och kanske lite för lite protein (eftersom han växer ojämt).

I samband med att vi öppnade sommarhagen har med avsikt sänkt protein mängden i kraftfodret.  
Jag  bytte jag från Hippo alfa till Krafft grund och dels har jag minskat från 1 l kraftfoder till 0,5 l.
Nu i efterhand har det visat sig att betet var ganska magert vilket passar Zinnia som ska ridas medans Caspian har ett mycket högre underhållsbehov (växande unghäst).

Därför var det bra att stallägaren bestämt sig för att öppna upp en helt ny vall. Hästarna fick gå ut i en hage med gräs upp över knäna. Rena paradiset!
Så på kvällen blev det en ny tur för stt släppa tillbaks hästarna i den mer avbetade hagen eftersom jag tycker det är viktigt att 'vänja' in hästarna på ett kraftigare bete.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0