Hästdag med lite hoppning

Jag hade stalljouren i söndagsmorse och efter att jag slängt ut hästarna i det soliga, men lite kallare vädret, stannade jag till en sväng vid Valåsen, där en häst fått en (brodd)spark. Hästen var svullen och tjock i benet, men eftersom den inte hade feber och allmnäntillståndet var bra, så ringde vi aldrig ut veterinär, utan avaktar till måndag.

På em blev det tur nr 2 till stallet. Jag hade trevligt sällskap och vi tog med oss Caspian på en promenad och släppte honom lös i ridhuset för lite bus. Det börjar bli dags att börja lite mer med träns och att longera i kapson. Han skötte sig helt ok och för första gången fick han gå in i ridhuset när det var en annan häst där. Det var lite spännande tyckte han, men han höll sig på amttan :-)

På kvällskvisten blev det stallet för tredje gången, lite dålig planering, men så kan det bli ibland. Jag hade bokat ridhuset för lite hoppning, eller rättare sagt för lite bomövning. Red fram och var noga med att rida med mjuk hand och att rida mycket framåt. Hon var ganska framåt och hade helt ok bjudning när jag sedan jobbade lie på volten i trav och skritt. Var noga med att hon inte skulle bli varm eller ansträngd, med tanke på vaccineringen, så jag gav många små skrittpauser.

Skullade sen över ett räcken och en liten oxer på långsidan i bågge varv och avslutade med att hoppa över enbart oxern på volt. Fick till riktigt bra anridningar i höger varv och med bra 'stuns' i galoppen, i vänstervarvet har jag en förmåga att bara släppa iväg henne och bli lite passiv. Galoppen var ändå ganska bra i vänster varv, bortsett från att hon gör sig rak på långsidorna.

Ikväll blir det ytterligare ett kortare pass i ridhuset. Ska då försöka få med lite programlinjer. Som tur är rider jag en LC:2 på söndag, som var mitt' favvoprogram' och som jag ridit såpass många gånger så det ka gå ganska snabgbt att plugga in.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0