Långpisken

Igår fick vi verkligen våra fiskar varma! Johan plockade fram den beryktade långpisken och jagade oss med, eller som han själv sa: 'nu har jag terroriserat er ganska ordentligt'.
Jag får dock skylla mig själv eftersom vi innan passet pratade om att Z ibland har lite dålig bjudning och att hon bli passartad i skritten och att hon är lite 'entaktig'.
Z är ju dock av den mellankoliska typen och tog inte så illa vid sig och VILKEN BJUDNING! WOW! Hon kom verkligen igång i kroppen och bakbenen tryckte på ORDENTLIGT, en riktigt mäktig känsla!

Vi började i trav på volten och sen fick jag korta steglängden så mycket jag kunde innan övergång till skritt och så snabbt igång till trav. Sen några galoppfattningar och samma korta steglängd innan avbrott till trav.
Ganska snabbt kom långpisken, som sagt, fram och vi gick tillbaks till skritt. Här fick jag bara hålla ihop henne och tänka på att inte förböja i höger varv, utan hela tiden rakrikta fast ändå rida på volt. Såfort hon visade antydan till pass skjutsade Johan på henne lite.
Sen samma sak i trav och galopp, som jag ofta upplevt så blir allt så mycket enklare av att bara få rätt bjudning, och det var oerhört mycket lättare att koncentrera sig på att ha bettet på lanerna, att huvudet är mellan frambenen och att båda bakbenen är palcerade under kroppen. Ja, verkligen riktigt häftigt!
I vänstervarvet fick vi kämpa på lite mer, som vanligt och jag måste tänka på att rida med låg hand här och i detta varvet ska jag ställa igenom mera.

Focus till nästa träning är alltså:

-Rida rakare i högersidan
-Bettet på lanerna  -låg hand
-Jämt stöd på båda tyglarna
-Galoppera på i vänstervarv och ställa igenom sidan ordentligt
-Sjunka ner i sadeln i fattningarna
-Ge Z känslan av att jag är nöjd och att hon gör rätt, när jag är nöjd

Z var genomsvettig och nöjd efter passet och matte var mer än nöjd! Och så återstår frågan, KAN man hyra in en piskförare på tävling?

Idag bär det iväg till Köping för att hämta en häst till en kompis! MYCKET spännande!

Zinnia - Winnia




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0