Uteritt x2

Z fick vilodag i söndags pga snöoväder. Det snöade på tvären och blåste storm när jag åkte upp för att ta in hästarna på eftermiddagen.
I går däremot var det härligt vårväder och strålande sol så jag passade då på att upprepa lördagens härliga uteritt. Tack vare sommartiden hann jag ta in hästarna, fodra em-mat, mocka, packa hösäckarna, göra iordning kraftfodret och fylla på vatten inne och ute i hagen och trots det började det inte ens skymma när vi kom tillbaks. Underbart!

Vi red samma runda som i lördags och då tycker man ju att Z skulle spänna av lite grann? Men hon skrittade på i teleskop skritt och när vi skulle passera där en massa smältvatten rann under vägen då blev det tvärstopp, ha ha. Fick tillbringa några minuter med att övertyga damen om att vi visst skulle gå över, när jag la till skänkel hände...ingenting och när jag la till spöet backade hon. Provade även vår vanliga taktik, nämligen att låta henne stå på helspänn och begrunda faran och vanligtvis brukar hon då gå förbi det farliga. Men inte denna gång! 

Började om och la till spöet igen, och återigen backade hon. Så där höll vi som sagt på en bra stund och jag fick tillslut bli ordentligt bestämd på henne och ge ganska skarp tillsägelse med spöet innan vi kastade oss över farligheterna.
Turen fortsatte ut mot Ölsdalsvägen och soptunnan 'from death', återigen tvärnit. Efter att noga ha verifierat att soptunnan nog trots allt inte skulle anfalla kunde vi ta oss förbi även detta hinder. Nästkommande soptunnor kunde vi passera i frisk trav med en härlig bjudning och gisses som hon travade! Jag hade tom problem att rida lätt! Riktig grand prix trav tror jag minsann :-)
Hon var lika fin i galoppen på hemvägen, stora runda galoppsprång och lagom kontakt i handen och hon ville hela tiden öka utan att för den skull bli stark. Ja, riktigt härligt, som Johan skulle ha sagt, att få känna kraften!
Efter detta skrittade vi hemåt i en fart som aldrig förr och så fort tillfälle gavs ville hon öka till trav. Härligt att hon tycker att det var så kul att komma ut på tur!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0