Foderkunskap

Läste ett mycket tänkvärt inlägg angåebde foder, på Birgittas blogg, själva.

Kraftfoder ska komplettera stråfodergivan. Dvs om man har mycket ett proteinrikt stråfoder behövs oftast inget kraftfoder alls. Om man istället har ett proteinfattigt stråfoder får man komplettera med kraftfoder med protein. Samma sak med energi. Innehåller stråfodret för lite energi får man komplettera med ett energirikare kraftfoder och vice versa.

Jag förundras även över hästägare som när hästen av olika orsaker vilar helt tar bort kraftfodret och bara fodrar med ett proteinfattigt hö. En lättfödd häst behöver kanske bara stråfodret i detta fall, men om man ser med blåtta ögat att hästen bygger en stor höbuk, men att rumpa, manke, rygg och hals faller ur, ja då kan man misstänka proteinbrist. 

Ett annat fenomen är hätägare som byter kraftfoder som trosor (krasst uttryckt). Det tar ca 2 veckor för en häst att vänja in sig på ett foder. Därför säger sig själv att det inte är den bästa lösningen att fodra med ett (kraft)foder i en månad för att när detta är slut, månaden efter köpa det foder spm just då finns på rea!?

Föl och unghästar är ett annat kapitel. Min 2-åring har ett betydligt större proteinbehov än min 7-åriga ridhäst, just pga att han växer.
Jag har, är jag ganska säker på, pga en bra foderstat lyckats undvika att han växer alldeles för ojämt.

Ja, bra och framförallt rätt foder är en nödvändighet för en pigg och glad häst.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0