Hagar + bete

Våra hagar innehåller nästintill inget gräs än.
Efter att mina hästa sprängt tråd och insläpp till en av hagarna i vintras, har stallägaren stökat om lite med hagarna, och vi har egentligen en hage mindre än tidigare.
Det har gjort att vi nu alternerar hästarna på en liten och brant hage brevid stallet och de hagarna vi använder är också pga detta väldigt upptrampade.

I slutet av maj kommer stallägaren att öppna upp en av tre beteshagar där det växer så det knakar. Två av hagarna är även gödslade :-O
Detta innebär ju en ordentligt omställning för hästarna, att gå från inget gräs till mycket kraftigt gräs är absolut inte det optimala, och inget jag själv valt att göra.
Jag kommer, när betet öppnas, att bara ha mina hästar där ett par timmar, för att sen succesivt utöka tiden så att de får en chans att vänja in sig.

Zinnia är dessutom ganska fin i kroppen nu, så jag ser inte direkt fram emot att låta henne tjocka på sig av ett för kraftigt bete. Även Caspian är fin i kroppen nu, men en 2-åring behöver bete och långa dagar i hagen, så för hans del passar det bättre.

Hur gör ni? Låter ni era hästar gå på bete? Rids de eller ger ni helledigt?

Efter 30 min powerwalk varav halva tiden på asfalt, få Zinnia njuta av lite gräs.





Kommentarer
Postat av: Kajsa

Flurre kommer stå ute på bete plus dygn och även ridas och tränas regelbundet. Likaså bianco om han flyttar ut till labbsand.

2011-05-12 @ 13:18:02
URL: http://kajsaflorello.blogg.se/
Postat av: Linda

Ja, jag brukar låta mina gå ute dygnet runt också,åtminstone några veckor. Men med detta kraftiga bete och Z som ska ridas så tvivlar jag lite :-)

2011-05-12 @ 15:55:15
Postat av: Kajsa

Våra hagar är också gödslade gör hon tar Hö på några av dom. Men flurre brukar de inte märkas någon skillnad på.

2011-05-12 @ 16:01:59
Postat av: Anki

Du vet väl redan när det gäller mig ;) Men jag skulle aldrig få för mig att släppa ut tävlingshästarna på natt, hihi! Däremot självklart unghästarna & ponnysarna som inte ska prestera på tävling.

Jag håller tummarna för er på söndag!!!

2011-05-13 @ 06:24:26
URL: http://ankialmlof.wordpress.com
Postat av: Linda

Tack Anki, vi kan behöva supporter-tummar på söndag :-)

2011-05-13 @ 11:21:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0