Håll hästen glad

Zinnia är ju den typen av häst som lätt blir uttråkad. Hon gillar nya platser och miljöer, men rider man tex för många dagar i rad i ridhuset så tröttnar hon.
Därför bestämde jag mig för att det fick bli en ny tur ut i skogen igår.

Det blåste halvstorm och eftersom det vankas dressyrträning ikväll, dvs ridhus, så ville jag inte rida tre dagar i rad där. Dessutom kändes hon så himla mjuk och fin sista passet, så jag ville heller inte nöta utan bestämde mig för tat det var viktigare att hålla henne på bra humör :-)

Zinnia vek som vanligt av mot höger uppe vid vägen (allt för att undvika ridhuset ha ha) och det passade bra med mina egna planer eftersom jag tänkte försöka rida en helt ny väg.
Vi hann väl inte mer än komma över vägen innan 'freeze' inleddes. Det innebär att Z hittar allt möjligt att bli rädd för och helt enkelt tvärstanna. Vid denna ridtur inträffade detta tillstånd vid iallfall 5-6 tillfällen, hon tvärnitade när vi mötte allt ifrån hästar, vimplar som vajade i vinden, människor i garage, sågbockar, vägskyltar ja allt möjligt och omöjligt.

Trots detta, eller rättare sagt emellan 'farligheterna' skrittade hon på bra och vi kunde tom trava kortare sträckor i hyffsad form, ha ha. Det märks ändå att hon tycker det är så kul att få komma ut eftersom hon bjuder på så bra, emellan varven. Hela vägen hem var 'racer-skritt'.
Trots hennes 'freeze' så är hon väldigt trygg ute, det blåste ju som sagt halvstorm, och det enda som händer är dessa frysningar.

I kväll laddar vi för ett ordentlig dressyrpass för Johan!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0