Mellangångarter & ren skritt

Eftersom det är tävling på söndag så passade jag på att be Johan om att får rida lite mellangångarter på torsdagens träningspass.
Vi är egentligen inte riktigt färdiga för det, men som även Johan sa, så är ju tävlandet en bra morot för att fokusera och förbättra sig. Man har helt enkelt ett mål med ridningen.

Men innan vi kom så långt, till mellangångarter alltså, haha, så blev det sedvanligt arbete på volt. Jättebra, för det är verkligen så att om grundridningen fungerar, så fungerar de flesta 'rörelserna' också.

Jag får jobba ordentligt för att få ihop henne och vi var svttiga både Z och jag innan vi väl fick ge oss ut på fyrkanten, där vi la en volt på långsidan och sen fortsatte med längning snett igenom. Vi gjorde detta i både trav och galopp och numera börjar det faktiskt likna längningar och Johan tyckte tom att mellangångarterna var bra.
MEN sen är nästa steg att få till dem när man rider själv, för att sen kunna rida dem på framridningen och sedan på tävling, så vi har ju en bra bit kvar, så att säga.

Något som hjälpte till mycket, var att sänka högerhanden eftersom formen då blev rundare och jag kunden även hålla ihop henne bättre i längningarna.

Dessutom, när jag rider henne på yttertygeln, i låg form och lugnt tempo, så blir skritten ren!
Så from nu har jag förhållningsorder från Johan och får bara rida sådan skritt för att undvika passen som kommer direkt när hon blir hög i nacken och forcerad.

Träningen var ett lyft och nu är jag så sugen på att fila vidare med hjälp av alla 'verktyg' jag fått! Ridsugen helt enkelt!

Några fler bilder från ridpasset på fotbollsplanen.


Kolla de vippande långa öronen :-) Söt-Zinnia



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0