Vita nosar

Både Cherry och sonen Caspian har stora vita bläsar och blir därför lätt solbrända/solsvedda. Jag har provat lite olika preparat och kommit fram till att det som funkar allra bäst är att smörja med en vattenbaserad hög, gärna 50, solskyddsfaktor för barn.
Dessa är inte lika kladdiga som tex 'helosan sol' som finns i många ridsportsbutiker, dessutom har den endast solskyddsfaktor 8, vilket jag inte tycker hjälper.

Samma år som Cherry fick Caspian brände hon ändå upp näsan ordentligt! Enda sättet att få bukt med excemen som spreds sig långt upp på nosryggen var då att dissakera en flughuva och sy på ett 'nosskydd' på en annan flughuva. Stackars Cherry såg ut som Darth Vader, men det var effektivt och excemen läkte på ett par veckor. 

Det gäller att smörja vita nosar varje dag.

Kommentarer
Postat av: Jannica

Jag köper alltid de här flughuvorna till mina hästar.

http://grand-prix.se/product_info.php/cPath/496_34_39_232/products_id/4758

Ett litet tips bara...

2011-05-12 @ 07:28:24
Postat av: Linda

Tack för tipset! Huvan ser ut nästan som den jag sydde för två år sen :-)

2011-05-12 @ 11:25:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0