Första ridturen på Caspian

Caspian fick som sagt följa med de vuxna hästarna till ridhuset häromdagen. Jag satte på honom full ridmundering: sadel, träns och en 'fegrem' runt halsen. Tanken var att jag skulle hänga på honom och ev. sitta lite om allt fungerade bra.

Eftersom det redan var ett ekipage i ridhuset när vi kom dit, så passade han på att leka lite 'Allan' de första varven. När jag ledde runt honom, gjorde han 3-4 utfall och vevade med frambenen och kastade sig iväg.
När vi gått några varv och den andra hästen försvunnit ut lugnade han ner sig litegrann och jag släppte honom lös, med sadel och dinglande stigblyglar.
Det blev lite rodeo några varv innan han som vanligt stannade och kom fram till mig för att se vad som skulle hända härnäst. Vid det här laget var han betydligt lugnare och vi skrittade ett par varv till runt ridhuset innan han parkerades framför pallen.

Kajsa fick hålla i och jag hoppade upp och hängde mig över ryggen. Vi stod stilla så ett par minuter och klappade och berömde innan Kajsa smackade igång och ledde iväg oss.
Han brydde sig inte om mig däruppe på ryggen, utan var mer fokuserad på Kajsa som haden en påse med sockerbitar. Han var såpass focuserad på sockret att han gav stackars Kajsa ett tjuvnyp! Innan hon hunnit göra något kastade han sig iväg åt sidan, eftersom han mycket väl VET att man inte får bitas. Jag tog det säkra för det osäkra och hoppade av jag med.

Tillbaks till pallen och hänga innan vi upprepade proceduren och skrittade iväg en bit innan jag hoppade av igen.
Tredje gången gillt: tillbaks vid pallen stoppade jag foten i stigbygeln och hoppade upp och satte mig i sadeln, framåtlutad. Fortfarande ingen större reaktion, så Kajsa skrittade iväg ett halv varv i ridhuset innan vi stannade och jag satte mig upp och så skrittade vi resterande del av ridhuset innan jag hoppade av.

Duktig kille och första ridturen är avklarad!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0