Maskontroll

För ett tag sedan sedan skickade jag efter maskontroll från maskkontroll.se. Det är andra året jag använder dem och förutom att de är billigare än tex 'Kolla masken' så är de också väldigt snabba och smidiga.

Inom en vecka efter att man har skickat in proven, så får man provsvaren via mail. Denna gång valde jag även att göra en odling av stora blodmasken, efetrsom jag aldrig gjort det tidigare och eftersom vi kommer flytta till nytt stall.
Denna analys tar lite längre tid att få, och därför har jag väntat med att avmaska.

När provsvaren anlände kunde jag konstatera att Zinnia hade en väldigt liten mängd av lilla blodmasken (150 epg) och egentligen inte behöver avmaskas, medan Caspian hade desto mer, nämligen 1050 epg vilket innebär att han ska avmaskas.
Däremot hade ingen av hästarna stora blodmasken, vilket är den parasit som gör allra mest skada, men som även är mindre vanlig.

Båda hästarna hade ägg från styngflugor på benen när de kom hem från betet och därför passar jag på att maska med ett preparat som tar båda styngfluga och blodmask. Eftersom jag inte maskade Zinnia alls förra året, så valde jag i samråd med veterinär att maska henne denna gång ändå, mest då pga styngflugelarverna.

Preparatet veterinären skrev ut heter Noromectin.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0