Kedjereaktion

Jag använder oftast kedjegrimskaft och kedjan över nosen när jag tar in/ut Caspian från hagen.
Det beror inte på att han är så väldigt bångstyrig utan anledningen är att jag alltid tar både han och Zinnia samtidigt. På morgonen har jag dessutom en ikeasäck med hö med samtidigt och det gör det betydligt enklare att hantera en lite 'bänglig' unghäst på detta sätt.

Häromdagen hämtade jag som vanligt bägge hästarna i hagen. Påvägen börjar Caspian att snappa åt sig en mumfull gräs här och där. Han gjorde detta såpass snabbt att han aldrig stannade till och jag lät honom därför hållas.
När vi var påväg nerför backen och hade väl sisådär 30 m kvar gör han samma sak igen, med påföljd att han samtidigt trampar till på grimskaftet och kedjan snäpper av! Helt obekymrad fortsätter han sin promenad, före mig och Zinnia och traskar in i stallet och in i sin box och börjar knapra på sin eftermiddagskraft, ha ha.
Jag kan ju tillägga att kraftfodret är väldigt viktigt för unge herrn :-D

Det var givetvis DUMT att tillåta honom att äta under promenaden när jag dessutom hade jag en häst till i släptåg och det visade sig också genom att jag inte var snabb nog att hindra feltrampet på kedjan.

Hur som helst så gick allt bra även om jag måste införskaffa en ny kedja!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0