September-bete

Nu är vi hemkomna efter semestern och det känns faktiskt som batterierna har blivit lite laddade inför hösten!

Fast jag känner mif RIKTIGT ridsugen efter att inte ha ridit på 1½ vecka, så har jag bestämt mig för att låta Caspian och Zinnia stanna på sommarbetet i ett par veckor till.

För Caspians del känns det som det absolut bästa att gå ute på stora ytor och med mycket bete så länge som möjligt. Zinnia får därför helt enkelt agera sällskap och jag gissar att det inte går någon nöd på henne heller, trots att temperaturen kryper ner lite på nätterna.
(Däremot är det ju en helt annan sak att låta hästar gå på bete, utan att det finns bete och låta dem tappa i vikt).

Så länge de har gott om mat och bra vindskydd så tror jag de klarar sig alldeles utmärkt! Beviset fick jag ju även när Caspian och Cherry gick på bete på Hjelmskyl vintern 09/10. Då kröp temperaturerna ner mot 25 minus!

Dessutom känner jag mig lite stolt över att låta min unghäst vara just unghäst, utan täcken tex. Jag har sett så många exempel på hästägare som klär sina hästar efter sig själva nämligen, de verkar resonera i termerna 'att när jag själv fryser' så fryser min häst.

Rekomendationen till dem är att läsa studien från Strömsholm angående hur en häst hanterar kyla och hästens faktiska komfortzoner ;-) Det går nämligen inte att jämföra hästar och människor ur den aspekten.

Vad det gäller Zinnia, så kommer jag helt enkelt klippa henne, när det är dags att sätta igång igen, om hon då hunnit sätta en massa päls.

Mamutarna Cherry och Caspian på lösdrift vintern 2010



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0