Bonde söker fru

Ja, alltså om det inte vore så att Pär-Ola redan hittat sin fru i 'Bonde söker fru' så hade nog jag funderat på giftermål, ha ha.
Inte för att jag fallit för honom, bokstavligen, utan för att träningen var SÅ bra! För att sammanfatta det så var det nog Zinnias och min bästa hoppträning, ever!
Så klart att det blir skillnad när man får en ORDENTLIG framridning, hästen blir mjuk, reglerbar och på bakbenen. Detta var dessutom ingen framridning på lek, tror vi red i 1 timme och 10 min innan vi öht hoppade ett enda språng! 

Det är givetvis lite långt med ett 2 timmars pass, men vilket resultat!
Vi började att värma lite innan det vi i skritt fick börja med serpentinbågar mellan galoppbommar som låg utlagda på 3-3,5m (?) där vi först i skritt och sedan trav, fick ställa och böja iordning ordentligt i bågarna för att sedan rakställa. Meningen var att hästarna skulle bli långa och låga i formen och skritta med långa steg.
Nästa steg blev att rida en 8-volt, där vi lade till övergångar, men med samma tänk; hästarna fick gärna gå som en banan i bågarna. (Note to myself: driv när Zinnia 'samlar' sig alt. gör övergångarna då för bästa effekt.)

Sedan galopp på volt med övergångar där vi fortsatte samma jobb. Hela tiden var det ganska individanpassad, eller vad sägs om att jag galopperade i högervarv och gjorde övergångar, på samma volt där två andra hästar galopperade i vänster varv med tillhörande övergångar. Då gäller edt att ha tungan rätt i mun ;-)

Sen avslutade vi med att hoppa ett par serier och nått relaterat avstånd på ganska låga höjder. Och trots den långa framridningen så blev Zinnia bara mer och mer taggad. Mot slutet hade hon lika mycket tryck som när Johan jagat oss 45 min med långpisk ;-) Hon brallade, gjorde tjuvrusningar och kändes långt ifrån trött, eller så var hon trött? Eller har ont? Eller så var hela träningen bara SÅ HIMLA BRA!


Det känns som om jag kommer få mer användning för mina allroundschabrak framöver! Detta var på igår :-)









Kommentarer
Postat av: Cissi

Det var en trevlig träning att titta på ifrån läktaren också. Bra övningar!!! De tar jag med mig hem!!! Hoppas det blir fler gånger!!!

Ha de gott!!

//Cissi

2012-01-15 @ 20:33:10
URL: http://jagochmedina.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0