Frysrekord och muggbehandling

I måndags morse stod temperaturen på minus 12 när jag åkte iväg till jobbet. Brr!

Eftersom det är första vintern för oss på gården så har vi ju, så att säga inte ännu full koll på, hur allt fungerar och inte fungerar än. Mycket riktigt besannades mina farhågor när jag fick ett samtal från morgonfodraren som berättade att vattnet frusit i stallet!
Vid en närmre koll visade det sig bara vara varmvattnet i spolspiltan somvar drabbat, alla vattenkoppar och kallvattnet fungerade som det skulle. Tur! För inte är det kul att behöva hinka vatten åt sju hästar.

Trots att Z bara fått gå på promenade de senaste dagarna så fick det faktiskt bli en vilodag för henne och jag ägnade istället lite uppmärksamhet åt 3-åringen, Caspian. Jag hade gärna tagit en promenad med honom, men isgata både på vägen och ridbana går inte speciellt bra ihop med en oskodd och därmed obroddad kille.

Ett par av hästarna istallet har drabbats av ganska kraftig mugg, så därför känns det nu extra skönt att det äntligen frusit på i hagarna.
Peppar, peppar så har mina två klarat sig i princip helt utan tecken på mugg. Caspian har lite sviter kvar från i sommras, men detta har jag inte gjort mycket med. Eftersom han inte är svullen eller har ont av det, så har jag på sin höjd smörjt på vaccelin för att mjukgöra och få bort lite skorvar.

Har ni annars några bra tips på hur man ska behandla mugg? Eller bör man helt enkelt vara lite restrektiv och inte behandla för mycket ? Vad är er erfarenhet?


Caspian på gången 120109





Kommentarer
Postat av: kajsa

man kan åka in till veterinären och så skrappar dom bort alla sår skorpor.. och gör rent sen skulle man ta bort alla skorpor som kom fram så skulle det läka ihop...



har även fått tips om hibbiskurb blandat med grönsåpa båda två är bakterie dödande.,

2012-01-11 @ 10:19:34
URL: http://kajsaflorello.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0