Vild och vacker

Zinnia är verkligen i sitt esse nu, eller vild och vacker om nu hellre föredrar det epitetet :-D

Hon har nog lite överskottsenergi eftersom ridbanan och underlaget utomhus, inte tillåter 100% ridning. Dessutom är hagarna ojämna och inbjuder inte direkt till bus och lek, utan hästarna står mest och 'trycker'.

Hur som haver så hade hon bra energi från start, vid söndagens träningspass för Anna Björkman. Anna skällde dock endel på mig för att jag MÅSTE bli snabbare med att ställa krav och framförallt snabbare med hjälperna. Konstigt att man behöver höra det så många gånger, inannan poletten trillar ner :-D


En nyttig övning där jag själv fick träna på att bli kvickare var att galoppera på voltspåret och i mitten på den öpppna delen lägga en 10m volt åt andra hållet, och sedan direkt galoppfattning och ett varv på volten. Zinnia blev iallafall väldigt fin efter detta: bjöd bra, lätt och men stadig i handen.

Vi provade även på lite förvänd galopp och som fungerade bra i vänster varv men blev lite svårare (för mig) åt höger. Sen hade vi även en liten 'dust' eftersom hon en tid sladdrat ut med vänster bogen på den öppna delen i galopp, i höger varv. Jag har då låst hela innersidan när jag dragit mer och mer i innertygeln, varpå Zinnia studsar mer och mer tillslut och lägger på en bakut.
Exakt samma sak gjorde jag när hon var 4-5 år och nu har jag lagt till med samma olat igen. Vi fick bra hjälp av Anna att reda ut detta, genom att istället leda med innertygeln, samt att öka galoppen i stället. 

Jag var väldigt nöjd över träningen, men fick ett litet bakslag i form av vätskebrist efteråt. Detta har hänt vid några tillfällen och är ett resultat av ansträngning och att jag spänner mig samtidigt som jag dricker för lite. Not to myself: Drick ORDENTLIGT innan träningar!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0