Whats new?

Tja, sedan senast (och innan vintern!!! kom) har Zinnia bl.a blivit tömkörd. Det var väldigt intressant att se henne på töm.
Hon skötte sig bra, var lite spänd och vild, för att vara hon och gjorde några 'tjuvrusningar' och blev då än mer upprörd :-D Underlaget var dock helt ok, inte alls halt och hon kunde trava på ordentligt.

Dagen efter hade jag tänkt rida och känna på henne eftersom jag väntade mig lite smått underverk efter denna genomkörare, men planen blev revideras. Dels pga att det då frusit på och var hårt på banan och för att jag fick rycka in som lasthjälp till Linns och Gunillas två ovilliga fuxar. Vi fick in dem ganska bra och utan att någon av dem blev allt för upprörd. Linor är bra att ha ibland ;-)

På fredagen var det istället dags för hoppträning för Malin igen. Zinnia var riktigt fräsch och fin även om framridningen blev lite 'sisådär' eftersom 5-6 hästar trängdes på övre delen av ridhuset, så det blev mest att skritta.

Malin hade dock en superbra övning på lager inför den gemnsamma framridningen: tre travbommar med ca 3m avstånd på ena långsidan, där vi skulle lägga serpentiner. Hon hade rätt när hon sa att det inte SÅG så svårt ut, men att det var desto svårare. Hästarna behövde samla sig ordentligt föra att slinka igenom och i mitt fall kändes det som att jag baxade runt en modell störrre av färja.
Efter några varv fick jag dock till tekniken lite bättre, det gäller som sagt att hästarna får sätta sig ner och att man inte styr runt med tygeln.
Därefter längde Malin ut samma bommar nån halvmeter-meter och så var det dags för galopp och en liten volt skulle läggas runt den mittre bommen. Även här fick jag baxa runt ganska mycket häst, så döm om min förvåning när vi bytte varv, till det annrs obarmhärtiga vänstervarvet, och Zinnia gör det JÄTTEBRA! Sätter sig och jag kan styra runt med vikthjälper, så häftigt! (Tack tömkörningen!)

Vi fortsatte sen och hoppade lite linjer på relaterade avstånd och Z skötte sig bra. När det blev lite högre hinder och dags för bana så började jag måtta och bromsa in i ett par hinder, men det bekommer ju inte Zinnia, som hoppar snällt ändå, även om matte sitter bakåtlutad och det blir 1½ galoppsprång i kombinationen ha ha!
På varv nummer två lyckades jag dessbättre undvika 'måttningen'. Dessa träningar har varit riktigt bra och passar mig och Zinnia riktigt bra.
På torsdag laddar vi för ett pass med Pär-Ola Nyström vilket ska bli spännande!

Längtar till sommaren när hinderparken kan stå framme!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0